تبلیغات
سطلیات - دیپلماسی عمومی در تویتر؛ «مَجاز اندر مَجاز اندر مَجاز»!

امروز:

دیپلماسی عمومی در تویتر؛ «مَجاز اندر مَجاز اندر مَجاز»!

این چند روز کسانی که اهل شبکه های اجتماعی هستند، حتما خبر دار شده اند که دکتر ظریف، وزیر خارجه دولت جدید که دوستان او بر روی قدرت و ذکاوت دیپلماتیک او بسیار حساب باز می کنند، حساب تویت باز کرده است. اولین سخنگوی زن، در تاریخ وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز صفحه فیسبوک باز کرده است. اگر در پیام آغازین خانم سخنگو در صفحه فیسبوکشان را دیده باشید ایشان غرض از ورود به این میدان را «دیپلماسی عمومی» یاد کرده اند.

برای ما بچه حزب اللهی ها، این اصطلاح با فعالیت های رسانه ای دکتر احمدی نژاد در سفرهای خارجی و بخصوص نیویورک شناخته می شود، کاری که بارها و بارها او را در صدر اخبار جهانی و در چشم مردم دنیا قرار داد. اصطلاح دیپلماسی عمومی ما را به یاد سخنان پروفسور مولانا می اندازد که «احمدی نژاد خود یک رسانه است». اما از نظر رئیس جدید دستگاه دیپلماسی، مدل رئیس جمهور قبلی مناسب نبوده است و باید با مدل جدیدی جایگزین شود. اینکه چهره تمام نمای دیپلماسی عمومی محمد جواد ظرف چه خواهد بود، چیزی است که دو سه سال طول خواهد کشید تا رونمایی شود، اما یک نکته مهم این است که به هر حال او یک قطعه مهم این پازل را رو نمایی کردهاست؛ حضور در شبکه های اجتماعی اصلی دنیای امروز.

از دیپلماسی عمومی محمود احمدی نژاد و خلاقیت های فوق العاده او گزارش مفصل اما تا حد زیادی تحلیل نشده ای در دست است. او به رسانه های غربی اجازه می داد که خودشان احمدی نژاد را معرفی کنند، اما به گونه ای بازی می کرد که نتوانند او را معرفی نکنند. او علاقه مند به میلیونی ترین شو های سیاسی بود. اینگونه مستقیم سخن گفتن را بیشتر می پسندید و برای حرکت خودش کارآمدتر می یافت. البته در روزهای آغازین دولت نهم سعی کرد از طریق ahmadinejad.ir کمی هم اینترنتی باشد، اما خیلی زود از صرافت آن افتاد و این -در اصل وبلاگ- رها شد.

در مقابل دولت مدرن تر یازدهم که نه اسلامِ تیز را می پسندد و نه از قرائت تند و تیز مدرنیته دل خوشی دارد، دیپلماسی عمومی خود را ابتدا در شبکه های اجتماعی رونمایی کرد. دیپلماسی در لباس یک عضو کوچک، معمولی، ساده، کم هیاهو، رو در رو، که پذیرفته است مثل همه عضوی از این جامعه مدرنی باشد که انقلاب اسلامی منتقد آن است.

کسانی که با شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک، تویتر، پلاس و... کار کرده اند می دانند که انسان در این فضای بزرگ خود را چگونه می یابد. طبقه مخاطب این شبکه ها چه کسانی هستند، چه تعداد هستند و چه نوع انگیزه ها و ارزشهای مشترکی را دنبال می کنند و چه نوع اتفاقاتی را بیشتر لایک و شییر می کنند و درون دسته بندی های فرهنگی جوامع در کجا قرار می گیرند و احیانا تا چه حد می توانند مخاطب پیامهای یک «انقلاب» از نوع مقاومت در برابر عالَم مدرن قرار بگیرند. اما به هر حال طبق تعریف اصطلاحی دیپلماسی عمومی نمی توان گفت که حضور در شبکه های اجتماعی دیگر دیپلماسی عمومی نیست. ولی باید قبول کرد که هر مدل دیپلماسی عمومی توانمندی هایی و ناتوانی هایی دارد. شاید بد نباشد که از این فرصت استفاده کنیم و فعالیت دکتر ظریف و تیم او را درست رصد کنیم و ببینیم که دقیقا چه سودهایی را می توان از جامعه مجازی در خدمت انقلاب اسلامی آرود. به هر حال ما در عصر تجدد غربی زندگی می کنیم و معلوم نیست این دنیا تا به کی ادامه خواهد داشت. اگر این دنیا ادامه داشته باشد، ما باید بتوانیم مقاومت همه جانبه و با کیفیتی را به نمایش بگذاریم و این با سر چون کبک به زیر برف کردنهای امروز ما نمی سازد.

از نظر من از رفتار دکتر ظریف بوی مقاومت و مبارزه انقلاب اسلامی بر نمی اید و این را از جوابی که به دختر خانم نانسی پلوسی رئیس اسبق سنای آمریکا داد استشمام کردم. از این حرکت، دیپلماسی عمومی برای انقلاب اسلامی بما هو انقلاب اسلامی در نمی آید و اگر هم نام آن را دیپلماسی عمومی برای انقلاب اسلامی بنمامیم، چیزی چون «مجاز اندر مجاز اندر مجاز1» خواهد بود. اما این نگاه ما نیز که انگار دینامیتی آماده شده داریم و همین روزهاست که این شبکه ها را بترکانیم و لذا لازم نیست که به این جوامع مجازی فکر کنیم و برای زندگی کردن در عصر آنها نیز برنامه داشته باشیم هم قابل قبول نیست و دعواهای کودکیمان را یادآور می شود. ما باید برای انقلاب در عالم مجاز ایده ای پیدا کنیم!

 ---------------------------------------------------------------

1- تعبیر «مجاز اندر مجاز اندر مجاز» را دکتر مهدی حائری یزدی در کتاب حکمت و حکومت درباره نظریه ولایت فقیه بکار برده اند.


نوشته شده در : 1392/06/17  توسط : .    نظرات() .

Maddison
1396/09/16 10:02 ب.ظ
After going over a few of the blog articles on your web page, I really
appreciate your way of writing a blog. I added it to my
bookmark webpage list and will be checking back in the
near future. Take a look at my website as well and tell me
what you think.
Jeanne
1396/09/16 09:44 ب.ظ
We're a group of volunteers and starting a new scheme
in our community. Your web site offered us with valuable info to
work on. You've done an impressive job and our whole community
will be thankful to you.
How did the Achilles tendon get it's name?
1396/05/16 06:09 ب.ظ
Hi there outstanding blog! Does running a blog like this take a massive amount work?

I have virtually no knowledge of coding however
I had been hoping to start my own blog in the near future.
Anyways, if you have any ideas or techniques for new blog owners please share.
I know this is off topic but I simply had to ask.
Thanks a lot!
What causes painful Achilles tendon?
1396/05/15 02:32 ب.ظ
Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets I could
add to my blog that automatically tweet my newest twitter updates.
I've been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping maybe
you would have some experience with something like this.
Please let me know if you run into anything. I truly enjoy reading
your blog and I look forward to your new updates.
What is leg length discrepancy?
1396/05/7 12:14 ب.ظ
Hi, I do believe this is an excellent site. I stumbledupon it ;) I may revisit yet again since I saved as a favorite it.
Money and freedom is the best way to change, may you be rich and continue to help others.
free std testing near me
1396/04/5 05:28 ق.ظ
بسیار core از خود نوشتن در حالی که صدایی دلنشین اصل
آیا واقعا کار کاملا با من پس از
برخی از زمان. جایی درون پاراگراف شما در واقع قادر به من مؤمن اما تنها برای while.
من هنوز مشکل خود را با جهش در منطق
و یک ممکن است را خوب به کمک پر کسانی که معافیت.

در این رویداد شما در واقع که می توانید انجام من می قطعا تا
پایان تحت تاثیر قرار داد.
at home std test
1396/04/5 01:25 ق.ظ
بسیار ریشه از خود نوشتن در حالی
که ظاهر شدن مناسب ابتدا آیا واقعا کار خوب با من پس
از برخی از زمان. جایی درون پاراگراف شما در واقع قادر به من مؤمن اما فقط برای بسیار در حالی که کوتاه.

من با این حال کردم مشکل خود را با جهش در مفروضات و یک خواهد را سادگی به کمک پر کسانی
که شکاف. در صورتی که شما که می توانید
انجام من را قطعا بود مجذوب.
loreweelborg.wordpress.com
1396/03/2 09:54 ب.ظ
Hey very nice website!! Man .. Beautiful .. Amazing .. I'll bookmark your site and take the feeds additionally?
I'm glad to find so many helpful info here in the put up, we'd like work out more strategies
in this regard, thank you for sharing. . . . . .
manicure
1396/01/21 12:27 ب.ظ
Hey there this is kinda of off topic but I was wondering if blogs use WYSIWYG editors or if you have to manually
code with HTML. I'm starting a blog soon but have no coding know-how so I wanted
to get advice from someone with experience. Any help would be enormously appreciated!
محب
1392/08/23 08:30 ب.ظ
سلام برادر عزیز
استفاده کردیم از تحلیلتان. حضورتان همچنان کمرنگ است در فضای مجازی و طبق همین تحلیل خودتان شاید حق هم داشته باشید. برد فضای مجازی با همه هیاهویش خیلی محدود هست و به اندازه ظرفیتش باید برای آن وقت گذاشت.
اما احمدی نژاد. و ما ادرک ما احمدی نژاد. به نظرم هنوز مانده تا بفهمند آقایان که با او و ظرفیتهای عظیمش برای تحکیم مبانی انقلاب اسلامی و صدور آن در جهان و تا اعماق قلوب مستضعفین چه کردند. و البته همین حالا هم چیزهایی از پشیمانی حضرات موسسه امام نشین و امثال ایشان از گوشه و کنار میشنویم که تنها لبخندی تلخ بر لب مینشاند...
دانشجو
1392/07/19 07:09 ب.ظ
سلام خداثوت بسیار عالیست لینک بفرمایید ممنون میشم
مصطفی
1392/07/16 09:15 ق.ظ
تحلیل خیلی خوبی بود.
من شخصا به ادامه ی سیاست خارجی تهاجمی که جزئی از گفتمان مقاومت است باور دارم، اما حالا که تیم دکتر ظریف مجری دستگاه دیپلماسی شده، و حالا که قرار بر نرمش قهرمانانه است، چه بهتر که این نرمش در لحن ها و مسائل جزئی از قبیل هولوکاست انجام شود. انکار هولوکاست جزء اصول و خط قرمزهای ما نیست، هرچند برگ برنده ای در سیاست تهاجمی ماست.
ساده دل
1392/06/17 07:33 ب.ظ
به نام خدا
سلام
با این شیوه تحلیل چندان موافق نیستم.
برای ایجاد تغییر در راس نظام اول باید افکار جامعه رو آماده کرد،یکی از راهها القاء مفید بودن فیس بوک در جامعه ایران است (متوسل شدن به حیله چاقوی دو لبه!) و در گامهای بعدی یه خُرده تغییرات جزئی در قوانین اسلامی دادن و یه خُرده تغییر خیلی جزئی تر در فرهنگ عمومی است بعدش هم کلیت جامعه آماده همان تغییر بزرگ (!) خواهد شد.
ببینید چقدر راحت میشه با یک چوب کبریت جنگلی مثل جنگلهای عظیم آمازون رو به آتش کشید ....!
پاسخ : اینم میشه!!!
البته احکام اسلامی چه ربطی به فیس بوک دارند؟ مگه فیس بوک حکم شرعی داره؟
مصطفی نظرزاده
1392/06/17 01:07 ب.ظ
مخالفت با هولوکاست اشتباه احمدی نژاد بود. با این مخالفت ما به چه چیزی رسیدیم؟ غیر از این که حامی و توجیه گر کارهای نازی ها و هیتلر معرفی شدیم؟ و احمدی نژاد چه می داند که هیتلر یعنی چه!
ما باید روی این حرف منطقی تمرکز می کردیم که اگر آلمانی ها یهودی ها را کشته اند قسمتی از آلمان را بدهیم به یهودی ها که کشور علم کنند نه قسمتی از مملکت مسلمانان را و هزار استفاده دیگر ولی افسوس...
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر